Cliëntenraad
De Cliëntenraad van Malderburch en De Lage Hof
De Cliëntenraad is er voor iedereen die te maken heeft met Malderburch of De Lage Hof. Wij vertellen u graag meer over onze Cliëntenraad.
Wat is de Cliëntenraad?
De Cliëntenraad is een onafhankelijk orgaan dat bestaat uit cliënten van Malderburch, De Lage Hof en aanleunwoningen of hun contactpersonen (familieleden, mantelzorgers). Gezamenlijk komen zij op voor de gemeenschappelijke belangen van alle cliënten.
De Cliëntenraad bestaat uit minimaal vijf leden met een onafhankelijk voorzitter.
Wat doet de Cliëntenraad?
Het belangrijkste doel van de Cliëntenraad is opkomen voor de algemene belangen van alle cliënten van Malderburch, De Lage Hof en de aanleunwoningen. In de Cliëntenraad kunnen naast cliënten ook familieleden, vrijwilligers of anderen zitting hebben. Eén van de belangrijkste taken van de Cliëntenraad is het adviseren van de bestuurder en na te gaan wat bewoners en andere cliënten vinden van de zorg- en dienstverlening. Het is van belang om vooral goed op de hoogte te zijn of cliënten tevreden zijn over hun welzijn en de zorg.
De Cliëntenraad luistert dus naar wat cliënten te vertellen hebben.
De Cliëntenraad geeft haar mening over en adviseert bij tal van zaken zoals de benoeming van leidinggevenden, verbouwingen, de begroting, voedingsaangelegenheden en het algemeen beleid op het gebied van gezondheid, veiligheid en ontspanning. De Raad praat en beslist mee bij veel zaken die voor cliënten van belang zijn. De bestuurder kan dit niet zomaar naast zich neerleggen.
De Cliëntenraad is er voor vraagstukken die voor iedereen van belang zijn. Individuele vragen en of klachten horen niet thuis in de Cliëntenraad.
Hoe werkt de Cliëntenraad?
De informatie die de Cliëntenraad verzamelt door met cliënten te praten, komt onder meer aan de orde in het overleg dat de Cliëntenraad eenmaal per zes tot acht weken heeft met de bestuurder van Malderburch en incidenteel met andere managers over specifieke onderwerpen. Eenmaal per jaar vergadert de Cliëntenraad in aanwezigheid van een lid van de Raad van Toezicht
Het overleg met de Cliëntenraad is voor de bestuurder en de leden van het managementteam een belangrijke manier om regelmatig te horen wat er leeft bij de cliënten, welke wensen er zijn en wat anders zou kunnen. Daarnaast informeert de bestuurder tijdens de overlegvergadering de Cliëntenraad over ontwikkelingen in de organisatie.
Wie zitten er in de Cliëntenraad?
- Dhr. J. Festen (voorzitter)
- Mw. L. van Veen (plaatsvervangend voorzitter)
- Mw. M. de Ridder
- Mw. C. Cox
In de Cliëntenraad zitten cliënten, liefst van de diverse locaties of afdelingen, of hun vertegenwoordigers (familieleden, mantelzorgers). Deze personen worden idealiter door u gekozen voor de duur van vier jaar.
Cliënten moeten geïnformeerd worden over wie er in de Cliëntenraad zitten, ook als er geen verkiezingen zijn gehouden. Op die manier weten de cliënten bij wie ze terecht kunnen wanneer ze iets kenbaar willen maken aan de Cliëntenraad.
Wat maakt een kandidaat geschikt voor de Cliëntenraad?
1. De achterban kunnen vertegenwoordigen. Een lid van de Cliëntenraad moet weten wat er leeft onder cliënten. Meestal zijn de cliënten door eigen ervaring bij uitstek deskundig. Maar een buitenstaander met voldoende inlevingsvermogen en contacten binnen het huis kan ook geschikt zijn.
2. Kunnen samenwerken. In de cliëntenraad kunnen verschillende belangen op tafel komen. Het is daarom goed te kunnen samenwerken.
3. Kunnen overleggen/doelgericht vergaderen. De Cliëntenraad moet, eventueel met hulp van de ondersteuner, samen een besluit kunnen nemen. Dat betekent niet dat men zijn gelijk moet halen, maar dat men samen zoekt naar een oplossing die voor iedereen acceptabel is.
Een lid van de Cliëntenraad staat er niet alleen voor en dus hoeft een kandidaat ook niet alles te kunnen. Juist een verscheidenheid aan individuele bijdragen kan het functioneren van de Cliëntenraad bevorderen.
De Cliëntenraad kan een beroep doen op een professioneel ondersteuner.
Mocht u interesse hebben in het lidmaatschap neem dan contact op met een van de leden van de Raad.
Bereikbaarheid van de Cliëntenraad:
De Cliëntenraad is op de volgende manier bereikbaar:
Per e-mail: contact@cr-malderburch.nl
Per brief: Cliëntenraad Malderburch, Broekkant 16, 6581 AE Malden
Per telefoon: 024 - 3570570 (u krijgt dan een keuzemenu en kunt kiezen voor optie 4, het secretariaat)